Interjú Baska Judittal, a Magyarországi Coach-Szervezetek Szövetségének elnökével

232 521e3141231ef
Az idei Personal Hungary Szakkiállításon a Magyarországi Coach-szervezetek Szövetségének standjával és előadásaival is találkozhattak a látogatók. A szakkiállításon a résztvevőknek lehetőségük volt arra, hogy megismerjék a Magyarországi Coach-szervezetek Szövetségének tagszervezeteit, valamint azt a munkát, amelyet elsősorban a coach szakmai közösség összefogásáért, szakmai támogatásáért, és a szakma minőségbiztosításáért végez a Szövetség.


Az MCSZ elnökével, Baska Judittal - aki a CoachOK Szakmai Szövetségnek is elnöke - az interjú itt olvasható.

 

 

 

A Mindfulness munkahelyi gyakorlása megnövelheti a hatékonyságot

(szerző: Liz Hall, fordította és összefoglalta: Dózsa Gergely, üzleti és vezetői coach)

LizHall 

Nemrég a meditációt még a hippik hóbortjának tartottuk, mostanra pedig a Mindfulness-t előnyét olyan cégek fedezik fel, mint pl.: Transport for London (TfL), Google, GlaxoSmithKline, Belügyminisztérium, Miniszterelnöki Hivatal, KPMG, és a PricewaterhouseCoopers.

Hogyan befolyásolja az elmét és a testet a Mindfulness?

Rendszeres meditáció:

-          megnöveli az agyi aktivitást, különösen a tanulásért és memóriáért, az érzelmek szabályozásáért és a távlati gondolkodás területén,

-          erősíti az olyan pszichológiai funkciókat mint pl.: az együttérzés, megértés és figyelem,

-          aktiválja a paraszimpatikus idegrendszert, lenyugtatja az idegrendszert és csökkenti a kortizolt,

-          erősíti az immunrendszert,

-          olyan betegségek gyógyulásában segíti az előrelépést, mint pl.: 2-es típusú cukorbetegség, kardiovaszkuláris betegségek, asztma, PMS és mint a krónikus fájdalom,

-          javítja az olyan pszichológiai állapotokat, mint a szorongás, álmatlanság, fóbiák és étkezési rendellenességek.

Bár a Mindfulness gyökerei buddhista eredetűek tűnnek, maga a szemlélődés, kontempláció a legtöbb vallás része, beleértve a kereszténységet is természetesen. Ezen gyökerek ellenére egyre inkább szekularizálódik a meditáció ezen formája. Ez elmúlt években több konferenciát tartottak Nagy-Brittaniában a Mindfulness munkahelyi és lokális használatáról, de már több mint 2000 fős LinkedIn csoport is működik a témában.

A szekularizált, azaz világi létben való megjelenésnek egyik úttörője többek között Jon Kabat-Zinn , a Massachusettsi Orvosi Egyetemen lévő Mindfulness a gyógyításban, egészségügyi ellátásban és a társadalomban Központ (Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society) megalapítója. Munkásságának köszönhetően létrejött Mindfulness alapú stressz csökkentő program (MBSR) és az ebből kifejlesztett visszatérő depresszióra sikeresen használt Mindfulness alapú kognitív terápia (MBCT). Az MBCT terápia sikerei és államilag kiemelten ajánlott volta sokat hozzájárult a Mindfulness spirituális használaton túli elterjedéséért.

Kabat-Zinn definíciója a Mindfulnessre: „ítélkezés-mentes figyelem a jelen pillanatban”.

A Mindfulness-szel eddzük az elménket, másrészt segít megtapasztalni, hogy nem gondolataink rabszolgái vagyunk és megválaszthatjuk, hogyan reagálunk. Használatával erősíthetjük megküzdési, összpontosítási, stratégiai gondolkodási és stressz-kezelési képességünket, tehetünk mentális egészségünkért és kreativitásunk fejlesztéséért.

A londoni közlekedési vállalat azt tapasztalta, hogy a Mindfulness bevezetésével 71%-kal csökkent a stressz, szorongás és depresszió miatt kivett betegszabadságok száma. Fejlődött a munkavállalók érzelmi intelligenciája koncentrációképessége.

Liz Hall a Mindful Coaching könyvéhez végzett kutatásai (több száz szakember és kutatás feldolgozása illetve ügyfelei visszajelzése alapján) úgy érzi érdemes a Mindfulness-t bevinni a munka világába.

Az emberek rugalmasságának megtartásában segítség

Számos további kutatás bizonyítja, hogy a Mindfulness növeli a rezilienciát, rugalmasságot, lelki ellenálló képességet.

Napi Mindfulness Gyakorlása

Válasszon ki egy napi rutint, amit mindennap megcsinál (mint pl.: evés, fogmosás, stb.). Most csinálja ezt tudatosan. Figyeljen a jelen pillanatra, a múltat és jövőt elengedve és várja nyitotta, hogy mi bukkan fel. Fedezze fel amit csinál, talál, közben legyen megértő saját magával és másokkal.

Ha elkószálnak a gondolati, terelje finoman vissza elfogadva és gratulálva, hogy észrevette, hogy most elkószáltak.

Bármilyen érzés, gondolat jön elő, csak figyelje meg, fedezze fel, forduljon felé, majd ítélkezés nélkül kedvesen, kíváncsian és megértéssel hagyja, hogy tovaszálljon

David Marchant a skóciai Edge Hill egyetem sportpszichológiára szakosodott adjunktusa szerint a Mindfulness növeli a koncentráló/fókuszáló képességet és a teljesítményt.

Ősi ösztöneink szerint veszély esetén futunk vagy lemerevedünk, de már nem a kardfogú tigrissel küzdünk! A Mindfulness segít abban, hogy „közelítő módba” kapcsoljunk, amikor bizalommal közeledhetünk a pillanatra hangolódva. Segíti, mert a merev tudás-gondolkozás helyett tudunk inkább „nem előre tudva” válaszolni, az egyszerűbb reakció helyett.

Hogyan működtessük?

Néhány módszer Mindfulness programelindítására:

-          vezetői és management fejlesztés részeként akár önállóan, akár más program részeként (mint pl.: EQ fejlesztés),

-          vállalati fejlesztési programok keretében,

-          vállalati CSR program keretében,

-          Mindfulness alapú stressz-kezelő programként,

-          Coaching programok részeként.

 

Egy 2012-es tanulmány alapján a coachok 83%-a foglalkozott Mindfulness-szel ülések keretében (azaz vagy gyakorolták, vagy tanította, vagy beszélt róla ügyfelének). 76%ának semmi aggálya nincs a Mindfulness coaching keretein belüli alkalmazásával kapcsolatban és elsöprő többségüknek saját magának is sokat segített a technika gyakorlása.

Hogyan vonjuk be a munkatársakat?

Top Tippek

-          emelje ki a kutatási eredményeket

-          adja el az eredményeivel, illetve pozitív hatásaival érvelve

-          erősítse gyakran, kis lépésekben

-          alakítson ki teret a Mindfulness-nek

-          ajánljon rendszeres Mindfulness programokat

-          tegye a vezetőfejlesztés részévé

A GOOGLEnél először nem jelentkezett elég résztvevő a Mindfulness programra, mert a stressz egy pozitív szó volt a munkájukban. Végül érzelmi intelligencia fejlesztési program részeként visszatérve hirtelen nagyon megugrott a résztvevők száma, mivel általuk is észlelt hiányosságban fejlesztette őket.

További részletek illetve kutatások linkjei, források az eredeti cikkben:

http://www.personneltoday.com/hr/how-practising-Mindfulness-in-the-workplace-can-boost-productivity/#.UYpjqqlpuu4

Készségek, amelyekre a 21. század munkavállalójának szüksége lesz

Idén tavasszal jelent meg a World Economy Forum nevű külföldi portálon egy cikk1 arról, hogy milyen készségeket érdemes elsajátítani vagy fejleszteni a 21. század diákjainak, hiszen az már nyilvánvaló, hogy a tanultak és a gyakorlati életben szükséges kompetenciák közötti szakadék egyre szélesebb.

Az alábbi ábrában található képességek fejlesztése azért is szükséges lesz, mert 10 éven belül a fiatal munkavállalóknak csak a 40%-a fog olyan pozíciókban dolgozni, amelyek jelenleg is léteznek2.

21 szazadi kepessegek abra

Ugyan a kompetencia-lista alapjául szolgáló tanulmány a diákokat emeli ki, hogy milyen SEL3 készségek elsajátításával lesznek sikeresebbek a karrierjükben, de a cikket olvasva az jutott az eszembe, hogy a már munkaerőpiacon levő embereknek (és az őket támogató coachoknak) sem árt tudni mit is fejlesszenek a jövőre nézve, hogy versenyképesek maradhassanak az idő múlásával.

A coachingban sok megkeresés olyan témában érkezik, hogy „a befektetett munka/energia ellenére sem érem el a kívánt eredményt/elismerést/pozíciót/stb.” vagy „hogy kommunikáljak, hogy jobban értékeljék a munkámat?”, tehát pont a felsorolásban szereplő több képességre nézünk rá, hogy mit lehetne tenni vagy változtatni, hogy a kívánt eredményt vagy kitűzött célt érje el az ügyfél.

Engem vezetőként tréningeken és a coaching-ban is a szükséges mennyiségű elmélet mellett az ismeretek és technikák gyakorlati életbe való átültetése érdekel. Ezért álljon itt néhány olyan támpont, amit a féléves vagy éves értékeléseken a vezetők alkalmazhatnak, hogy segítsék a beosztottak SEL készségeit illetően a PDP4 összeállítását:

- Adj konstruktív visszajelzést!
- Bátorítsd innovatív gondolkodásra!
- Hozz elő belőle érzelmeket!
- Ösztönözd együttműködésre csoport vagy project-munka keretében!
- Adj lehetőséget döntésre, választásra, ahol lehet!
- Legyen lehetősége a hibáiból (is) tanulni!
- Előlegezd meg a bizalmat a sikerességre!

F. Kiss Marianna írása itt jelent meg: http://smart-business-coachok.hu/692/

jegyzetek:
1. https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students/?utm_content=bufferacccf&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
2. http://www.economist.com/news/special-report/21688588-youth-unemployment-massive-waste-resources-walled-world-work
3. Social and Emotional Learning = közösségi és érzelmi tanulás
4. Personal Develomnet Plan  = Fejlesztési Terv

 

Lehet-e egy olimpiai bajnokság megszerzéséhez vezető erőfeszítés „férfimunka”, ha a győztes nő? Szexizmus Rióban

Nézem-hallgatom az olimpiai közvetítést: jelentős fölénnyel nyert a magyar versenyző nő! Nagy az öröm – megvan az újabb aranyérem! A versenyt közvetítő riporter lelkesen dicsér: milyen nagyszerű eredmény, mennyi megpróbáltatás, mennyi erőfeszítése van e mögött a siker mögött. Minden elismerésünk a sportolóé! És akkor elhangzik a dicséret felsőfoka: „Ez férfimunka volt!” Tessék?! Azt hittem rosszul hallok…! Hogy mi van? Mi az, hogy férfimunka? A riporter jó szándékát nem vonom kétségbe, de  a dicsérő kifejezések között gondolatban válogatva, biztos beugrott neki is Vörösmarty versének gyakran idézett utolsó sora „Ez jó mulatság, férfi munka volt!” – (Gondolatok a könyvtárban)

De akkor is… Attól tartok, hogy ez a megközelítés egyfajta társadalmi szereposztást, szemléletet tükröz. Meg persze továbbra sem értem, mi az pontosan, hogy „férfimunka”? Véleményem szerint egyébként is nehéz kategorizálni ma már mi az igazi női, vagy férfimunka.

Arról most nem is beszélve, hogy az időfelhasználási statisztikák milyen jelentős eltérést mutatnak az otthoni munkavégzésre vonatkozóan a nők javára (kárára)… És hasonlóan kedvezőtlen a kép a jövedelem-különbségeket vizsgáló elemzésekben is.

De visszatérve az Olimpiához: éppen a napokban jelentek meg friss, izgalmas tudományos eredmények, a nők-férfiak eltérő kezeléséről az olimpiai sportközvetítésekben-hírekben. (a Fast Company internetes oldalán)

A kutatás, amelyet a Cambridge University Press végzett – és az olimpiai tudósításokban előforduló 160 millió angol szó számítógépes elemzésére épült- a következő eredményeket szolgáltatta:

  • a tudósításokban sokkal többször nevezik a női sportolókat „lányok”-nak, mint a férfiakat „fiúk”-nak,
  • a férfi sportolók esetében előszeretettel használják, a versenyek során az üt, csata, erős, eszes, domináns, míg a nők esetében a vetélkedik, résztvevő, igyekszik, törekszik kifejezéseket,
  • a nők jellemzésénél gyakrabban jelennek meg a tudósításokban a korra és családi állapotra vonatkozó utalások pl.: a koros, idős, házas, hajadon, terhes,
  • a férfiak esetében viszont az erős, a leggyorsabb, a nagy, magas, nagyszerű szavak dominálnak

Tehát a gyökerek mélyek: az újságírók – a fejükben élő szerepeknek megfelelően- önkéntelenül is másképp beszélnek-írnak egy női és egy férfi versenyzőről. Érdekes lenne tudni, hogy milyen képet mutatna egy a magyar nyelvű sporttudósításokra vonatkozó hasonló elemzés…

És végül egy itthoni példa a női-férfi szerepek egyoldalú megkülönböztetéséről: vezetői munkám során több cégnél is tapasztaltam, hogy egy-egy nagyobb ünnep előtt gyakran fordultak hozzám a női munkatársak, hogy engedjem el őket 1-2 órával előbb. Mindezt annak érdekében, hogy nyugodtabban készülhessenek az ünnepnapokra. Általában eleget tettem a kéréseknek, azzal a „megszorítással”, hogy azok a férfiak is elmehetnek, akik kiveszik részüket az előkészületekből. (Önbevallás alapján…) Mert ha csak a hölgyek részesülnek ebben a kedvezményben, akkor ezzel –sok egyéb más tényezővel együtt- önkéntelenül is konzerválunk, és erősítünk egyfajta szereposztást.

És akkor a legnagyobb női erőfeszítés-siker továbbra is „férfimunka” lesz… Ezt akarjuk?

Csuport László

stresszkezelési facilitátor, coach

www.inspiralocoaching.com

Hogyan szeresd magad? A helyes önszeretet 7 pontja.

LoveYourSelf3Nem szokásom szentenciaként pontokba szedni semmit, de most kivételt teszek, mert a helyes önszeretet nagyon fontos kérdés. Alapja és előfeltétele az önbizalomnak, a magadba vetett megingathatatlan hitnek, amelyek nélkül nem létezik kiegyensúlyozott, cselekvőképes, mentálisan is erős, szabad, örömittas és derült élet.

Szeresd magad! Hogyan?

  1. Értékeld a tudásodat, készségeidet és képességeidet. Minden tudást, készséget és minden képességet! Azt is, ami számodra természetes.
  2. Soha ne bántsd magad se tettel, se szóval, se azzal, hogy értéktelennek gondolod magad. A bűntudat és önsajnálat is bántalmazás!
  3. Hiányosságaiddal együtt fogadd el magad. Ha nagyon zavar valamelyik hiányosságod és tudsz tenni azért, hogy örömmel, hittel és bizalommal töltsd fel azt a hiányt, akkor indulj és cselekedj, de ne bántsd magad!
  4. Cselekvéssel tégy magadért! A felismerés, az „aha” élmény, a rossz tudatosítása fontos, de cselekvés nélkül semmit sem ér.
  5. Tápláld a lelkedet azzal, ami jó a lelkednek, és etesd a tested azzal, ami jó a testednek. Soha ne sanyargasd magadat. Böjtöt akkor tarts, ha a lelked is készen áll erre. Máskülönben önkínzásnak veted alá magad, és az nemcsak helytelen, de a böjt sem lesz hatásos.
  6. Ne szigeteld el magad! A közösségben való létezés, alapja a termékeny és boldog életnek!
  7. Add meg magadnak az örömöt! A tanulás, a tanítás, az evés, az ivás, az alvás, a pihenés, az ölelés, az erotika, a vágy, a szerelem, az adakozás, az önzetlenség, a játék, a felelősség, a munka, a befogadás, az elfogadás, az álmodozás, a cselekvés, a csend, a magány, az áhítat, a megbocsájtás, az ítélkezés mentesség, a közösségi élmények, a katarzis, az alkotás, a kreativitás és a helyes önszeretet örömét.

A cikk folytatása a szerző, Montorffy Letti oldalán olvasható!

 

 

 

Ha van kedved megosztani a coachinggal kapcsolatos gondola-
taidat blog
 formában, szívesen közzétesszük (előzetes szerkesztői szűrés után).

Kérlek juttasd el anyagodat az info@coachok.hu emailcímre.

Köszönjük!


Coach Menu
         
escort bayan escort